Lobster 30

Another Searchlight smear job
Open Eye, the major media,
and the New Age anti-semites

Matthew Kalman and John Murray

Earlier this year, as editors/producers of the radical-green
magazine Open Eye, we found ourself investigating and trying
to expose in the major media far right involvement in the
Green and New Age movements. This included links to anti-
semitic conspiracy theorists, Holocaust revisionists, the British
Israelite and Christian Identity Movements, the US militias and
so on. David Icke, the magazine Nexus and the London-based
magazine Rainbow Ark attracted particular attention. But we
found ourselves undermined by smears and rumours circulated
by the very people who should have been most supportive.

The Independent on Sunday

Only days after we had discovered that David Icke planned to
follow up on his use of the Tzarist forgery the ‘Protocols of the
Elders of Zion’ in his book The Robots’ Rebellion, by
including Holocaust revisionist material in its successor, the
first interest was shown from the Independent on Sunday. The
IoS were interested in running something using this and other
information about Icke - for example that he had been helped to
write a chapter on the Holocaust by Marcus Allen, the UK
agent for Nexus. (Icke calls Nexus ‘incomparable’ and pro-
motes it in his books and lectures.) Interviewed by us in
December 1994, Allen spoke admiringly of David Irving (a
shelf of whose books he had in his office) and displayed a copy
of the ‘Protocols’. Almost as soon a journalist from the IoS
began writing up the Icke/Holocaust revisionism/Nexus mater-
ial, it suddenly expanded into a potential major exclusive with
the April 19 bombing in Oklahoma. For in the months before
the Oklahoma bombing, Nexus had been giving the US mil-
itias publicity with articles by militia advocates Mark Koernke
and Linda Thompson. A 2000-word investigation of Nexus
mag-azine and its links to the militias was written by IoS
Journalist Cole Moreton. All reference to the initial focus of
interest, David Icke, was dropped the editor, Ian Jack. ! The
article was read out to us by phone, as agreed, on Friday
afternoon at 6. It was ready and on the page, libel-checked,
with photo-graphs. At 8 pm we received another call telling us
the article had been pulled by the paper’s out-going editor, Ian
Jack. (Jack now edits Granta.) Devastated that our week of
photo-shoots, meetings and research had ended in this way, we
looked for another outlet.

Private Eye
We left a message for Paul Foot at Private Eye. He phoned us,
very interested in the whole story and eager fo run it. “Got to
have it today..." He was especially happy about a chance to
attack Ian Jack for spiking the story. We spent a day writing
out what had happened and his secretary confirmed that the

1 The ﬂgape,r was embarassed that a couple of months earlier, they had
featured *author and mystic’ David Icke in the ‘Ideal Homes® column of the
paper’s magazine, allowing him to plug The Robots’ Rebellion.

story would be in the next issue. But nothing appeared in
Private Eye.

The Guardian

We next contacted the Guardian. They spent a week working
on the story and journalist Paul Brown drove to Glastonbury to
listen to David Icke. After a three-week wait, an article, ‘Ex-
nutter rails at New World Order mind benders’ (9 May), finally
appeared; but only after author Paul Brown had had a
‘tremendous row’ over the continual delays. Despite the re-
search done by the Guardian and the material we had provided
for them, the article was essentially a surprisingly uncritical
review of Icke’s lecture. All the connections with the militias
and the wider picture had disappeared. Brown had apparently
tired of getting to the bottom of the New Age/far right/ militia
network.

The Jewish Chronicle

We also contacted the Jewish Chronicle. They were very inter-
ested in the anti-semites we were discussing, and their jour-
nalist also said, cryptically, ‘some of them are close to home’.
We turned over our material to them and described our discovery
of Holocaust revisionism in Icke’s then forthcoming book. We
asked who these ‘close to home’ anti-semites were. The editor
informed us it was a reference to to Larry O’Hara, one of our
sources on the story. Searchlight had warned them to avoid
O’Hara, putting forward a ridiculous conspiracy theory that
Icke’s exposure by Green Party member O’Hara, amongst
others, was a ruse to increase the power of some imagined far
right grouping of O’Hara’s within the Green Party.

The Jewish Chronicle did write about Icke but avoided any
mention of Open Eye, carefully ensuring that any information
that we had given them was obtained from other sources, by-
passing the written agreement we’'d drawn up with the editor
guaranteeing credit for our material.

The Evening Standard

We were then contacted by the London Evening Standard
Jjournalist, Mark Honigsbaum. Though wary at first because of
vicious smears on the Green movement which had appeared in
the Standard, Honigsbaum seemed refreshingly aware of the
seriousness of this novel guise of New Age anti-semitism. A
hard-hitting piece, which added to our knowledge, appeared,
‘The dark side of David Icke’ (26 May 1995). Our fear that
Honigsbaum would have been briefed with the same Search-
light rubbish as the Jewish Chronicle was unfounded. Indeed,
Honigsbaum was scornful of Searchlight’s past role in playing
up the nazi group Combat 18.

The Searchlight smears reached Radio 4’s Sally Hardcastle
who had contacted Open Eye, and it took a long meeting to get
across to her that we were not in any way connected to nazis,
Third Way, the Third Position, imagined manipulators of the
Green Party etc. A radio interview with Open Eye was record-
ed but never used.

The New Statesman
At this point, suspecting that Searchlight was planning to
attack Open Eye and perhaps even the whole Green movement,
we were asked to write a piece for the New Statesman, whose

Page 26 December 1995



Lobster 30

editor Steve Platt seemed to comprehend our view that there
was a vast new audience that could be attracted to right-wing
conspiracy theories and anti-semitism in a new guise. He gave
the article the title ‘New Age Nazism’ and made it the cover
story for the issue which appeared in time for Glastonbury
festival (23 June). It was a long piece and we had few com-
plaints. Larry O'Hara’s name was cut from at least one piece
of research, the National Front’s Libya connection, though an
attributed quote of his did remain in our conclusion.

Enter Searchlight

In its July issue, which appeared days after the New Statesman,
Searchlight sought to claim the credit for the work we had done
with their own article which focused mainly on the Australia-
based magazine Nexus. ‘Here Searchlight reveals for the first
time (sic) in Britain, not the unimportant sideshow that is Icke,
but the facts about the man whose magazine Icke promotes, his
international connections and the response to his activities in
Australia...” Icke had ‘attracted a disproportionate amount of
media attention’, they complained, and was a ‘fringe lunatic
with no political influence’. A muddled introduction to the
article did not mention any of the links between Icke, Don
Martin (British League of Rights), Rainbow Ark and Nexus's
UK agent, and even claimed that the ‘Protocols’ were to be a
source for Icke's next book when it was in fact his previous
book, The Robots’ Rebellion,in which it was used.

The anticipated smear on us appeared in the August edition
of Searchlight which partially credited Open Eye with doing
much of the work to expose Icke’s far right connections while
simultaneously fingering it as part of the very far right network
we had been struggling for months to expose! The article was
titled ‘Fascists step up fight to take over the Green and New
Age movements’. Under this title appeared photos of three far
right activists, some contents pages from Nexus and a reprint
of part of a page from the current issue of Open Eve. Next (o
the reprinted pages of Nexus and Open Eye the magazines were
described as ‘political bedfellows’ - about as accurate as saying
that Simon Wiesenthal is a bedfellow of David Irving. In
support of this smear was the claim that both Nexus and Open
Eye have ‘promoted the views of Joe Vialls’. Nexus have
published a series of articles by Vialls, as, on one occasion, did
the magazine of ex-Ayran Nations’ representative Robert Pash,
New Dawn. On the third page of their piece Searchlight con-
tinued, ‘If Open Eye wishes to discover the far right, it need
look no further than its own publications’, claiming that we
had published a ‘book’ by Vialls, ‘who has a long connection
with the far right’. The only evidence offered of this ‘long
connection’ was the Vialls articles in New Dawn and Nexus.
In fact the Nexus articles were Vialls® fictionalised account of
his experience of being a mind control victim; that in New
Dawn was Vialls® analysis of the murder of WPC Yvonne
Fletcher. None of them contain any of Vialls political opin-
ions; indeed, we have no idea what Vialls’ political opinions
are. Neither, manifestly, does Searchlight. 2

The Vialls “book™ we are supposed to have published is a 22-
page, A5 pamphlet about the politics of oil during the Gulf and

2 Nexus and to a lesser extent New Dawn cleverly mix articles from the far
right with other from non-right sources. Nexus has been successful in
attracting both a readership and contributors who are unaware of this.

Falklands war - Vialls was a petroleum engineer by profession -
which is copyrighted to Vialls, not Open Eye.

Further down the text, after this attempt to label us as far
right for distributing Vialls® pamphlet, Searchlight claims that
an article in Open Eye was ‘based on the same bullshit that
Harrington and Griffin were peddling around town six years
ago’. Most of the offending article (Open Eye 3, p. 53) was
about the agent provocateur Tim Hepple who worked on behalf
of Searchlight and was, according to them, meant to be infil-
trating the BNP. Hepple, however spent a lot of time infil-
trating green and anarchist groups, urging them towards
violence. The Hepple episode took place in the last 2-3 years
and is unrelated to anything Harrington or Griffin could have
been talking about six years ago. Most of the rest of the
offending article was about the intelligence-gathering activities
of the US Anti-Defamation League (ADL), a controversy which
was covered last year by many journals, including the Covert
Action Quarterly. This can have nothing to do with Harrington
or Griffin either.

This leaves one final paragraph in the piece we published
which simply reflected the continuing suspicion of some left-
wingers and anarchists that Searchlight publisher Gerry Gable
may be continuing the activities outlined by Duncan Campbell
et al in his 1980 New Statesman piece which first revealed the
existence of the ‘Gable memorandum’, and included a quotation
from a profile of Gable in the Jewish Chronicle which
mentioned his ‘contacts.....in the security services’.

The allegation that our article is ‘based on’ whatever former
NF members Harrington and Griffin were writing or saying six
years ago is totally untrue. We have never met nor spoken to
Harrington and Griffin, and have no idea what they were saying
six years ago. This is potentially highly damaging to Open
Eye, a magazine publicly committed to anti-racism and anti-
fascism, which had spent the previous few months helping the
media with information on fascists and racists.

In an article in The Big Issue (August 21) about the Search-
light atttack on us, Paul Anderson, acting editor of the New
Statesman, was quoted as saying that ‘Searchlight has a
tendency to label anyone who disagrees with it as Nazis. To
suggest Open Eye is anything but anti-racist...is ridiculous.’
Other sections of the Jewish community, which did not rely on
Searchlight’s disinformation about us, were willing to meet us
and we have since been published on Icke and anti-semitism in
the New Age movement in the London-based Jewish comm-
unity affairs magazine, New Moon.

Searchlight has no letters page and has never replied to letters
from Open Eye. We did attempt to communicate with pub-
lisher Gerry Gable, but he told us to *fuck off’ before we could
finish what we had to say. We complained to the Press
Complaints Commission (who reject 95% of complaints)
about the Searchlight article. They responded that the PCC
‘takes the view that the entire content of a magazine such as
Searchlight will be seen as partisan comment’. This apparently
releases them from the duty in the PCC code ‘not to publish
inaccurate, misleading or distorted material .

* ¥ %k

Open Eye, PO Box 3069, London SW9 SLU

Page 27 December 1995



Lobster 30

Combat 18 and MIS:
some background notes

Larry O’Hara

Observers of the activities of the neo-nazi Combat 18 (C18),
otherwise known as the National Socialist Alliance (NSA),
have been treated to some bewildering documents and alle-
gations recently. In an attempt to clarify who is saying what,
and why, I will examine the origins and initial purpose of C18,
the role (if any) of alleged state agents within it, and accounts
of its current status and purpose. The interpretations examined
are those of C18 themselves, the British National Party (BNP)
and others on the far right, Searchlight magazine, and my own.

The origins of Combat 18

For its leaders, the origins of C18 have hitherto not been a
subject of dispute. The trigger is said to have been the events
surrounding a fracas at a League of Saint George meeting in
Kensington in May 1991. ! Their initial aim was to provide
strong arm defensive and then offensive protection for the far
right, the first publicly admitted 'action' being an incendiary
attack on a Communist Party premises in March 1992, 2 The
gap between the events that were the catalyst (including a failed
November 1991 Fred Leuchter meeting in London), and the
first admitted 'action' accounts for my earlier description of C18
as having been founded in early 1992. 3 John Tyndall, leader
of the BNP, has written about C18 on a number of occasions.
His first treatment, in the 14 December 1993 Organiser's Bull-
etin, did not actually dwell on the origins of C18, perhaps
because he himself had been publicly photographed with
people, later said to be prominent in C18, acting as stewards.
His more recent (September 1995) Spearhead article concen-
trates on the role played by US Nazi Harold Covington,
discussed below. This later emphasis is not inconsistent with
his earlier treatment, more an elaboration of it.

Consistency cannot be claimed for the analysis of Search-
light magazine, the importance of whose views should not be
underestimated. The Third (May 1994) report of the Commons
Home Affairs Select Committee into Racial Attacks gave
Searchlight’s opinions on the organisation equal ranking with
those of the Home Office and police, counterbalancing the
views of the authorities against their thesis. 4 In the written
evidence submitied by Searchlight in 1993 they dated C18's
arrival back to Autumn 1991 (p. 3), and elaborated on this in a
paper 'The Genesis Of Combat 18' which was another part of
their evidence. A crucial role was attributed to Harold Coving-
ton, described as the ‘outside influence to bring together several
disparate factions and groupings into C18’ (p. 2). There was
speculation of a possible intelligence input, that of the ‘South
African state security services’ (p. 3), though the only evidence

1 Interviews given to The Order, issue 1, April 1993, p. 9 and Terreur d'Elite,
issue 4, Autumn 1994,

2 Terreur d'Elite ibid.
3 In my At War With The Truth, October 1993, p. 28.
4 See p.xxvi, paragraphs 71 and 72.

offered was the presence of some anti-Apartheid individuals on
the Redwatch hit-lists. The contribution by Searchlight pub-
lisher Gerry Gable to a recent book on European fascists is
similar, in that Covington's role was still seen as central (p.
261), although the South African aspect had been dropped
without explanation, 5 Nonetheless, Gable was clear in des-
cribing C18 as being in part a response to the Leuchter
meeting getting turned over: ‘Such a disaster could never be
allowed to happen again. An effective group of bodyguards and
stewards had to be formed.’ &

Speaking of a hypothetical ban on C18, Searchlight’s 1993
Commons evidence argued that ‘MI5 and the police should find
no problem in dealing with such groups’ (p. 6). Searchlight's
written evidence was followed up by the verbal evidence given
by Gerry Gable, on 8 December 1993 in which he called for
investigation of C18 to be turned over to MIS5, in particular
because of C18's links with groups such as the UDA, 7 This
was followed in the Searchlight January 1994 editorial, hostile
to Special Branch, by a call for ‘the investigation of nazi terror
groups either to be put into the hands of a special police
unit...or to be turned over to MI5 and MI6’. 8 All this changed
in April 1995 when, in an astounding about turn, Searchlight
(pp. 2 and 3) announced that MI5 had in fact ser up C18, in
order to ‘*know the extent of such joint operations’ between the
UDA/UVF and British fascists. This theme has been inter-
mittently repeated since, for example in the assertion in the
issue of October 1995 (p. 4) that ‘perhaps there is some truth
in claims that C18 has come near to achieving the aims set for
it by its original creators and is running down many of its
activities’. The reasons for Searchlight's abrupt change of tune
I have already analysed and it need not concern us here. 9

Harold Covington revisited
I have summarised elsewhere the available evidence on the
possibility of his being an FBI asset, since when there have
been three published references to Covington which carry the
debate forward. 10 The first is Searchlight's statement of April
1995 that when *C18 was formed some of its key players had
links to the intelligence services. They included Harold Cov-
ington, a US nazi and long time asset of the FBI’ (p. 2).
Given that I had castigated Searchlight eight months before for
building him up without ever mentioning this possibility, this
admission is almost as amazing as their about turn concerning
5 ‘Britain's Nazi Underground' in L. Cheles (ed) The Far Right in Western and
Eastern Europe, (Longman, second edition, London, 1995).
6 Ibid. p. 262.
7 See Evening Standard and the Independent, 9 December 1993.

8 Gable's contribution to the 1995 book, discussed above, was somewhat
similar, saying the ‘vital ‘?ucstion is whether or not the British government and
its instruments of law and order will step in to end such dangerous operations
and to stop those who control them' —- by clear implication and earlier
analysis, not the state (p. 266).

S See my piece in Green Anarchist 38, June 1995, pp. 13-14. Red Action,
issue 71, Summer 1995, pp. 1-3, was the only other publication to comment in
detail on this change of line.

10 Turning Up the Heat, (Phoenix, London, 1994), pp. 68-71. But see
National Sectalist Vanguard ReportVol. 12, no. 4 (Oregon, USA)
October/December 1994, which makes a careful and spirited defence of
Tom Metzger's White Aryan Resistance against charges of state collaboration
laid against them by Covington. Not having seen yet the primary sources to
which the NSV report refers, my mind is still open on this episode. If their
case against Covington here is correct, then his hurling of false accusations
would be just the sort of thing he would do were he an FBI asset, although of
course there might be other (sectarian) reasons for doing so.

Page 28 December 1995



Lobster 30

C18's origins. 11 The second published reference to Covington
comes from the BNP's John Tyndall. He cites an unnamed US
leader as telling him that Covington is a long time FBI
employee. While careful not to endorse this opinion as nec-
essarily true, he then makes the same point as 1 did a year
earlier: viz.‘large numbers of people in Britain who have
written off to his mailing address in response to C18 literature
would have had their names and addresses passed on straight
away to the FBI, who would in turn have supplied them to the
political police in this country, whether MI5, Special Branch
or both.’ 12 The third mention of Covington recently has been
in an anonymous pamphlet titled C18 distributed this summer
to all BNP and selected other right-wing PO Boxes. This also
comments on Covington's mail being monitored, and results
passed back to MI5, but Covington is presented as an innocent
party who let his PO Box be used ‘as a favour’. 13

The current situation in C18:
various theories

While not really alleging that any of the British C18 leadership
were originally state plants, John Tyndall has long been of the
opinion that they have operated under some kind of implicit
state license, making them immune from prosecution for the
distribution of inflammatory literature. 14 By introducing
Covington into the picture Tyndall has deepened this criticism,
while careful (no doubt partly because of the sympathies of
some BNP members) not to unequivocally condemn the current
C18 leadership on the question of their ultimate allegiance (as
opposed to political strategy or ideology). Thus he asks, ‘Does
this mean that the chief operatives of C18 are conscious and
willing agents of the state, deliberately working against the
nationalist cause?” And answers, ‘Not necessarily.’ 15

Searchlight's account of current developments is contra-
dictory. On the one hand they stated ‘that C18 is controlled by
the security services and has become a no-go area for decent
police officers who wish to halt its activities’, 16 and have
reported ‘claims that the NSA [National Socialist Alliance] is
trawling for information on nazi activists, which could end up
on MI5's computers’. 17 On the other hand an unusually lucid
article in the July 1995 issue described the NSA ‘as a network
of semi-autonomous groups united by their modus operandi and
certain core beliefs’ (p. 2). But if CI8 was set up, and is
controlled by, MI5, can it also be a semi-autonomous net-
work?

A highly intriguing and imaginative account of current C18
developments is contained in the anonymous C/8 document
discussed above. Authorship has been widely attributed to a
well-known BNP member, who has denied it, 18 and the text
is_written as if it comes from within C18/NSA ranks. It

1 The 1995 book contribution by Gable doesn't refer to Covington being an
FBI asset, when it would surely have been relevant.

12 Spearhead, September 1995, p. 10. Cf my Turning Up The Heat, p- 70.

13 This text is un-numbered, but taking inside front page as page 1, this quote
is from page 7.

14 Organiser's Bulletin , December 1993, and British Nationalist , January
1994, p. 7, texts analysed in my Turning Up The Heat, pp. 79-82.

15 Spearhead, September 1995, p. 9.
16 QOctober 1995, p. 3.
17 October 1995 p. 6.

18 Spearhead, October 1995, p. 10

alleges that those who originally set up C18 are more or less
conscious or unconscious MI5 assets. The aims are stated to
have been ‘using C18 to wreck/disrupt the BNP and entrap
national socialists in militant activities that carry big bird’.
(p-3) Evidence for these allegations is less than overwhelming,
and in one case, concerning the leaking of details about a
January 1994 'Blood and Honour' concert in London,
contradicts existing information. 19

What is fascinating for our current purposes is that in line
with my thesis of October 1994, that it was within MI5's
game-plan to supplant the original leadership for their own
purposes, this anonymous pamphlet alleges that the original
C18 leadership are state agents, and should be replaced. 1 am
not saying this means that the pamphlet is a state production,
merely that the call for an internal coup is redolent of my
earlier analysis. My view of C18 remains that it was not set
up by MI35, but they have sought to influence it, at all levels,
so far without signal success. 20

The opinions offered by Searchlight on the key issues are the
most contradictory of any available, and that includes those
offered by fascists themselves. This is particularly disturbing
given the serious nature of the issues involved and
Searchlight's continuing grip on media analyses of the far
right. For their part, C18 still declare themselves to be ‘At
War With The British State’. 2!

19 Pp. 4-5. Tyndall makes the same point in Spearhead, September 1995, p.
10.

20 We should take note of a general downturn in media coverage of C18
recenily, and the comment by Duncan Campbell that as far as Scotland Yard
Anti-Terrorist Branch is concerned ‘Far-right neo-fascist groups such as
Combat 18 are not regarded as posing big threats . The Guardian, 21 August
1995,

21 Title of an article in The Order issue 12, July 1995, pp. 5-8, an article
which Searchlight (September 1995, p. 4) absurdly and despicably
‘speculated’ was written by me.

Page 29 December 1995



